Mamma har epilepsi og drikker

I sommer fikk jeg se med mine egne øyne at mamma hadde alkohol problemer. I de siste årene har jeg og mine nærmeste i familien lagt merke til at hun drikker vin ganske ofte, både i ukene og ekstra i helgene. Mamma har jeg sett full flere ganger og det har jeg ikke sett på som noe uvanlig. Men siden mamma har epilepsi og hun falt i bakken rett foran øynene mine med et glass i handa som gjorde at hun blødde menst hun lå å ristet har jeg fått skrekken. Medisinene hun går på mot epilepsien gjør at hun ikke kan drikke alkohol fordi da funker ikke medisinen og hun får anfall. mamma har fått anfall to ganger på under ett år og hun har ikke lappen lenger. i sommer ferska jeg henne i å gjemme sprit/vodka og hun var flere ganger veldig beruset midt i uken.alkoholproblemene hennes er noe jeg ikke har trodd på og jeg kjente ikke mamma på den måten , men når jeg i sommer har opplevd det jeg aldri trodde tok jeg feil. jeg lurer på hva jeg kan gjøre? jeg bor på hybel en time hjemmefra og gråter nesten hver kveld fordi jeg ligger å tenker på om mamma drikker eller får sitt neste anfall? jeg er bekymret for henne og vil bare hjelpe.

Kvinne, 17 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Det er tydelig at du er veldig bekymret for moren din og at du gjerne vil hjelpe henne.
Det viktigste du kan gjøre er å snakke med noen om situasjonen, slik at du slipper å gå med denne bekymringen alene. Du skriver at dine nærmeste også har lagt merke til drikkingen, så kanskje du kan snakke med en voksen i familien om dette? Du kan også snakke med helsesykepleier på skolen din. Du kan også vurdere å ta kontakt med et Veiledningssenter og diskutere det med dem. Det kan hende noen bør informere legen hennes om hvordan hun blander medisiner og alkohol. Men dette er lurt å diskutere litt med f.eks. helsesykepleier eller veiledningssenter først.
Når du har snakket med noen, kan de vurdere hva dere skal gjøre videre og hvordan både du og moren din kan få hjelp.
Vi vil også anbefale deg å snakke med noen om hvordan situasjonen er for deg. Du kan enten snakke med Kompasset eller med Kors på Halsen.
https://rusinfo.no/bekymret-for-noen-rusproblem-alkoholproblem/hvordan-snakke-med-noen-om-deres-rusbruk/