Lyrica og førerkort

Jeg fikk for 3 år siden diagnosen «Idiopatisk polynevropati» og har i den forbindelse blitt uføretrygdet og står på et ganske kraftig medisinregime for å i det hele tatt kunne fungere.
Jeg er 100% avhengig av bil for å komme meg rundt (gjøre ærend, dra på hytta o.l.), da det er for smertefullt og tungt å benytte seg av kollektiv transport.
Pr. i dag står jeg fast på 15 mg. OxyNorm, 30 mg. Targiniq og 5 mg. Apodorm. Disse dosene har vært faste siden oppstart, og jeg har ikke følt noe behov for å øke dosering på grunn av toleranseutvikling. Smertene har derimot i det siste gradvis forverret seg, og jeg føler noe må gjøres for å komme ned på et akseptabelt smertenivå igjen – helst uten å øke dosering av Oxycontin.
Har forstått det slik at endel med nevropatiske smerter har hatt god effekt av Lyrica, og lurer derfor på om det kan være verdt å prøve. Jeg er derimot redd for at dette skal kunne føre til tap av førerkort siden Lyrica plutselig ble omgjort fra C til B preparat.
Jeg er jo godt under maksdosering før hva som er lovlig å kjøre med av opioider (under 100 mg morfinekv. pr dag), og lurer derfor på om det kan være en mulighet å prøve med Lyrica som supplement til det jeg allerede står på, eller om førerkortet ryker automatisk.
På forhånd takk for svar.

Mann, 44 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det finnes ingen konkrete retningslinjer for hvor mye/lite Lyrica du kan bruke og samtidig oppfylle kravene for førerkort. I Generelt helsekrav til førerkort for alle typer psykiske lidelser og svekkelser står imidlertid følgende: Ved bruk av legemidler som påvirker sentralnervesystemet må det i hvert enkelt tilfelle vurderes om legemiddelbruken utgjør en trafikksikkerhetsrisiko. Dette gjelder spesielt ved oppstart med nytt legemiddel, doseøkning og ved kombinasjon av flere legemidler. Legen må vurdere om det er nødvendig med kjørekarens inntil virkningen av legemiddelet er avklart. Virkninger som kan gi økt trafikksikkerhetsrisiko, kan være sedasjon, nedsatt reaksjonsevne, atferdsendring eller kognitiv påvirkning.
Lyrica kan gi svimmelhet, søvnighet og nedsatt konsentrasjon. I følge Felleskatalogen, skal du ikke kjøre, bruke avanserte maskiner eller delta i andre potensielt farlige aktiviteter før du vet om dette legemidlet påvirker dine evner til å utøve slike aktiviteter.
I og med at du i bruker flere medikamenter som påvirker kjøreevnen, vil det være opp til legen å vurdere om du fyller helsekravene til førerkort. I prinsippet kan du bruke maksimum to legemidler som påvirker kjøreevnen og samtidig oppfylle helsekravene til førerkort, men ettersom Lyrica er i en gråsone hvorvidt den påvirker kjøreevnen eller ikke, må du altså be om klarsvar fra legen din.