Lurer på om jeg vil miste lappen min på grunn av dette

Hei, jeg har holdt meg vekke ifra stoff i 3 år nå og på lørdags kveld så inntok jeg 2 rivotriler som var på 2 mg og på tirsdag klokken halv 10 på dagen så ble jeg stoppet og politiet sa at jeg så litt ruset ut og jeg sa at jeg ikke hadde inntatt noe så de tok en blodprøve av meg på legevakten og nå venter jeg på svar. Kan jeg fortsatt ha det i meg ?Også lurer jeg på om jeg vil miste billappen min på grunn av dette? Det eneste jeg hadde gjort i 10 tiden kvelden før så røyka jeg en liten mrd hasj og det var kun 0,1 g så vil dette ha noe og si ?

Mann, 29 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Gratulerer med at du har holdt deg rusfri så lenge! Uansett hva som skjer med prøvene håper vi du ikke mister motet. Her er svar på spørsmålene dine:
Kan jeg fortsatt ha det i meg?
Ja, det kan hende. Fra inntak av 4 mg klonazepam/Rivotril til du er under straffbarhetsgrensen (tilsvarende 0,2 promille), kan det gå mellom 95 og 280 timer. Det betyr at du skal være veldig heldig dersom prøvene er under straffbarhetsgrensen.
Cannabis
Hvis dette er det eneste inntaket du har hatt av cannabis på lenge, kan det hende det ikke vises. Dersom du har røyket ved flere anledninger – i løpet av uka og/eller i dagene før – vil det trolig vises.
Miste lappen min på grunn av dette?
Det kommer helt an på hvor mye virkestoff du har i blodet. Når du blir tatt for å ha kjørt påvirket av andre stoffer enn alkohol vil politiet be om en sakkyndig uttalelse for å «oversette» påvirkningen til slik den ville vært om du hadde inntatt alkohol.
Dersom du både er positiv på klonazepam og THC, vil de sakkyndige legge sammen og beregne hvor mye dette omtrentlig vil tilsvare i promille.
Dersom du trenger juridisk bistand, kan du se på en av følgende sider:
Trafikkadvokaten
Førerkortbeslag.no