Kvalm av Elvanse

Hei, eg ska prøv elevanse før aller første gang, og eg er bare litt bekymret før en ting. Og saken er at eg har prøvd conserta og Ritalin, og hver gang eg har prøvd så har eg blitt veldig kvalm og dårlig. Så eg lur på om d det er stor sjanse før d samme ska skje med elevanse?

Mann, 18 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Både Elvanse (lisdeksamfetamin) og Conserta/Ritalin(metylfenidat) kan gi kvalme. Det er ikke en bivirkning alle får, men det er ikke uvanlig.  Det er ingen automatikk i at du kommer til å bli kvalm av Elvanse fordi du ble det av Concerta og Ritalin, men siden det er en vanlig bivirkning er det ikke utenkelig.
Vi vet ikke om du tar dette i samråd med lege, men dersom du gjør det er det viktig at du tar medisinen slik legen har foreskrevet. Får du bivirkninger må du snakke med legen din om det.
Får du det ikke på resept, men har bestemt deg for å prøve, er det veldig viktig  å ikke ta en høy dose. Er dosen høy øker risikoen for ubehagelige bivirkninger.