Kjæresten min har begynt å feste mye og jeg er bekymret.

Hei, har en venninne/kjæreste som jeg bryr meg veldig om. Men hun har desverre havnet i det miljøet som drikker nesten hver dag, og vaper/snuser hver dag, er også ofte på fest. Anbefaler henne å gjøre noe med det. Men hun er helt sikker på at hun fint kan stoppe. Noe jeg kan gjøre, vil liksom ha henne rusfri for å si det sånn. Og det er ikke et alternativ å droppe henne! Hva kan jeg gjøre for å kunne hjelpe henne på en eller annen måte???

Mann, 15 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig når venner/kjærester begynner å feste for mye og vi forstår at du blir bekymret. Hvis du ikke får respons på din bekymring, kan det kanskje være ok for deg snakke med noen voksne om situasjonen. Det kan være en lærer du har tillit til, helsesykepleier eller rådgiver på skolen, Helsestasjon for ungdom? Det viktige er at du ikke blir sittende alene med din bekymring, men har noen å snakke med.
På nettsiden vår finner du flere tips som du kan sjekke ut når det gjelder dette.
Du er også velkommen til ta kontakt med oss på telefon eller chat 915 08588 ( alle hverdager 11-18).