Kan man bli avhengig av Paracet?

Eg må ta Paracet 2 ganger om dagen for å klare å fungere. Tar kl 16.30 og kl 23.00. Tar ikkje eg Paracet so blur kroppen urolig og eg svetter og sjelver. Har holdt på slik i 4-5 år, legen seier at det ikkje e farleg og ta Paracet dagleg. Eg lurer på om eg e avhengig og lurer på korleis eg skal klare å slutte

Kvinne, 33 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Først må vi informere om at vi som jobber på RUStelefonen ikke er helsepersonell. Det vi skriver om legemidler er ikke helsefaglig veiledning, men generell informasjon.
Paracet er et smertestillende legemiddel som det ikke er kjent at gir verken ruseffekt eller avhengighet. Men det er likevel slik at dersom du bruker slike medikamenter mye over tid, kan du oppleve psykisk avhengighet. Det du sier om at du konsekvent tar Paracet kl 16:30 og 23:00 daglig er i hvertfall en indikasjon på en vane. Du kan også føle at du blir uvel når du ikke har tatt Paracet. Den smertestillende effekten av Paracet blir dårligere jo oftere og mer du bruker medisinen. I denne artikkelen fra 2010 kan du lese om en studie som undersøker overforbruk av medikamenter som bl. a. Paracet.
Vi syns det er bra at du har tatt opp med legen din at du selv føler du inntar for mye Paracet. Kanskje du skal snakke med denne igjen og forklare problemet på nytt, og si at du selv ønsker å avslutte bruken? Slik kan dere sammen komme frem til en løsning som fungerer for deg. Om du ikke føler deg hørt av fastlegen din har du rett til å bytte til en annen.