Kan man åpne 5-HTP-kapsler og blande i vann eller yoghurt?

Hei.
Jeg har kjøpt meg 5-htp kapsler. Men jeg klarer ikke å svelge hele kapsler. Kan man åpne de kapslene og blande i vann eller Yogurt bare? Eller et det slik at de må ha den kapselen rundt seg for å overleve magesyren slik at de oppløses i tarmen får å kunne taes opp slik at jeg får i meg tilstrekkelig av stoffet ?
Håper dere kan hjelpe. På forhånd tusen yakk!

Kvinne, 26 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder medisiner, tilskudd o.l. i form av kapsler, bør disse helst tas nettopp i kapsel, og ikke oppløses på andre måter. Dette er for at kapselen sørger for at virkestoffet tas opp i rette mengder, og i rett tempo. Hvor viktig dette er varierer litt fra stoff til stoff, men generelt er det gjerne slik at et feilaktig opptak av et stoff kan øke risikoen for bivirkninger. I tilfellet 5-HTP er det registrert tilfeller av diaré, kvalme, oppkast, søvnproblemer, hjertebank og hodepine som mulige bivirkninger (kilde: Lommelegen). Så, dersom du har problemer med å svelge kapsler, bør du snakke med legen din om alternativer. Nå er ikke 5-HTP registrert som et godkjent legemiddel i Norge, men legen kan i prinsippet skrive ut andre medisiner som kan hjelpe mot de plagene du opplever.