Kan jeg gjøre noe for å påvirke blodprøvene

Iforgårs tok jeg 2/3 av en xanax, igår tok jeg 1,5 xanax og røyka litt hasj og kom på dagen etter at jeg skal til legen i dag og ta blodprøve, hva skal jeg gjøre jeg kommer til å bli tatt og det er helt krise, er det noe jeg kan spise eller gjøre for å ikke bli tatt

Kvinne, 16 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det er ingenting du kan spise eller drikke for at rusmidler og medikamenter går fortere ut av blod eller urin. Xanax kan påvises i 1-4 dager i blodet, mens hasj kan påvises i cirka 12 timer i blodet. Påvisningstiden er lengre i urin.
Du sier ikke hva slags blodprøve du skal ta. Hvis du skal til legen for å sjekke rusmidler, vil det nok slå ut. Men hvis du skal ta blodprøve i en annen sammenheng (sykdom e.l.), er det lite trolig at de sjekker rusmidler.