Jeg har i lengre tid drukket alkohol hver dag

Jeg har i lengere tid drikt alkohol hver dag.Jeg har alltid likt å ta en fest,men etter et lengere fravær fra jobb på grunn av et knekt bein så startet jeg med å drikke tidligere på dagen.Før så tok jeg kanskje en øl på kvelden i tillegg til fest på lørdag.
Etter at kjæresten flyttet ut så har det blitt mye alkohol og jeg føler at jeg trenger alkohol for å fungere.
Jeg ønsker ikke tips om at jeg skal gå til legen med det her.Det vil aldri skje.
Men jeg får abstinens av å ikke drikke.
Jeg reiser på jobb kl 07 hver dag,og jeg åpner en øl når jeg kommer hjem.Kjører aldri i fylla.Drikker aldri øl etter kl 20 på hverdager.
Men jeg trenger alkohol hver dag.
Hvordan kan jeg få til å slutte på egenhånd?Hvordan kan jeg slippe abstinenser?Funker det at jeg trapper ned gradvis?Det går ikke å bare la vær å drikke.

Mann, 26 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Hvordan kan jeg få til å slutte på egenhånd?
Det finnes programmer på nettet og bøker som kan hjelpe deg med å slutte å drikke eller redusere alkoholinntaket. Se på disse sidene:
Balance – hjelp med alkoholinntaket.
Alkohol og livsstil – Strategier for moderasjon
Se også våre sider om hjelp til å slutte med alkohol.
Hvordan kan jeg slippe abstinenser? Funker det at jeg trapper ned gradvis?
Ja, det hjelper å trappe ned gradvis. Problemet er å få det til i praksis. Når du først begynner å drikke, ender det ofte med at det blir for mye. Skal du trappe ned, er det egentlig best hvis noen kan porsjonere ut alkohol til deg, i mindre og mindre doser. I mange tilfeller er det allikevel det raskeste og beste å slutte på dagen. Det skal temmelig mye til før slike abstinenser blir livstruende, selv om det nok blir temmelig slitsomt en drøy ukes tid.