Hvorfor klarer jeg ikke å stoppe når jeg er på lykkepromillen?

Hei!
Jeg tenker selv at jeg har et alkoholproblem. Det har skjedd flere ganger at når jeg først drikker, så vil jeg bare ha mer. Det hele pleier å ende med at jeg stikker fingrene i halsen for å spy det opp igjen når jeg kommer hjem. Jeg kan også bli ganske flau eller irritert hvis folk spør meg om det går bra, og om jeg skal ha vann(noe jeg vet de bare gjør fordi de bryr seg), og kan gå i forsvarsposisjon eller le det hele bort. Hvorfor er det slik og hvorfor klarer jeg ikke å stoppe når jeg er på lykkepromillen? Og hva kan jeg gjøre nå for å unngå å havne i disse situasjonene igjen?
Hilsen bekymret jente

Kvinne, 23 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette er egentlig et ganske vanlig fenomen, og grunnen til at dette skjer, handler mye om hvordan alkohol egentlig virker. Når du drikker alkohol påvirket det belønningssenteret i hjernen, og det gir en god følelse. Samtidig er det gjerne også slik at jo høyere promille du får, desto dårligere blir selvkontrollen. Sett sammen, kan disse to fenomenene utgjøre en stor del av grunnen til at du ikke klarer å stoppe når du først drikker – fordi du føler deg stadig bedre jo mer du drikker, samtidig som det blir stadig vanskeligere å sette en grense for deg selv.
Det beste du kan gjøre for å unngå å havne i disse situasjonene igjen, er selvsagt å ikke drikke alkohol overhodet. Men, det finnes også noen tips du kan prøve for å holde promillen på et mer kontrollert nivå:
– Drikk i et mest mulig jevnt og sakte tempo
– Spis et stort måltid før du drikker alkohol. Da tar du opp mindre alkohol, og du tar det opp saktere
– Hold deg til drikke med en lavere alkoholprosent, f.eks. øl/cider/rusbrus fremfor vin, brennevin o.l.
– Drikk gjerne noe alkoholfritt ved siden av, og/eller imellom hver enhet med alkohol
– Sett deg et konkret mål på forhånd for hvor mye du skal drikke, og forsøk etter beste evne kun å holde deg til dette. Dersom du drikker i private sammenhenger bør du ikke kjøpe inn mer alkohol enn hva du har planlagt å drikke. Dersom du drikker ute på byen bør du la bankkortet ligge hjemme, og kun ta med deg det du trenger av kontanter for den mengden alkohol du planlegger å drikke (det kan riktignok være lurt å ha med førerkort, pass e.l. dersom du trenger å vise legitimasjon)
– Snakk med de du er sammen med om at du helst vil ta alkoholbruken litt med ro, sånn at de kan være en hjelp og støtte for deg, fremfor å utøve drikkepress (bevisst eller ubevisst). Det høres ut som om du allerede har folk rundt deg som prøver å ta vare på deg, og det må du bruke for det det er verdt! Ikke vær redd for å snakke med dem om de utfordringene du føler på – venner skal jo tross alt kunne hjelpe og støtte hverandre.
Samlet sett kan disse rådene bidra til at du får en mer rolig promillestigning, og følgelig også at du blir bedre i stand til å opprettholde selvkontrollen. Men, til syvende og sist vil jo dette også være et spørsmål om disiplin, og da er det øvelse som gjelder. Det er også viktig å ha en klar motivasjon – et eller annet som du kan minne deg selv på, når du føler at promillen begynner å bli litt høy, som kan være en påminnelse på at du bør roe litt ned en liten stund. Hva motivasjonen skal være er det egentlig bare du selv som kan svare på, men det at du gjentatte ganger har negative opplevelser som følge av en høy promille, er mer enn god nok grunn til å prøve å ta det litt mer med ro.
Du er velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon dersom du ønsker å snakke nærmere om dette.