Hvorfor jobber ingen for å legalisere weed i Norge?

Hei (anonymisert) her. Jeg lurer på hvorfor ingen jobber får å legalisere weed i Norge. Jeg bruker det ikke ofte, men velger heller å røyke litt weed en å drikke alkohol. Ser det blir lovlig og delevis lovlig i mangen andre land, hvorfor ikke i Norge? Har en følelse av at når folk hører ordet (weed), så tror de automatisk at det er livsfarlig og at man kan dø, uten å egentlig vits hva det er. På tide at Norge og begynner å tenker tanken på legalisering av cannabis?

Mann, 25 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Regjeringen i Norge har diskutert endringer i narkotikalovgivningen lenge. Vi viser til følgende tekst om rusreformen:
«I skrivende stund utreder Rusreformutvalget endringer i narkotikalovgivningen. Rusreformutvalget har fått i oppgave av regjeringen å forberede rusreformen, og skal levere en utredning innen 31. desember 2019.
Rusreformen skal sikre et bedre tilbud til rusavhengige, og går ut på at ansvaret for reaksjonene for bruk og besittelse av illegale rusmidler til egen bruk flyttes fra justissektoren til helsesektoren. I mandatet til Rusreformutvalget heter det at regjeringen «ønsker å endre myndighetenes reaksjoner mot personer som tas for bruk og besittelse av narkotika fra straff til hjelp, behandling og oppfølging.» Ideen er at bruk og besittelse av narkotika ikke skal legaliseres, men møtes med alternative reaksjoner enn straff, og at vekten skal legges på skadereduksjon og helserettede tiltak. Det er altså tale om en mulig avkriminalisering.»
Avkriminalisering innebærer at bruk og besittelse ikke omfattes av straffeloven og at du ikke får det på rullebladet, det kan imidlertid fremdeles være ulovlig og føre til andre sanksjoner. Legalisering innebærer derimot at cannabis blir lovlig å omsette, selv om det likevel kan være regler for omsetningen slik som det er for alkohol f.eks.
Det stemmer likevel ikke at det ikke er noen som jobber for å legalisere cannabis (weed) i Norge. Det er flere som ønsker dette. Et eksempel er Unge Vestre som i det siste har blitt mye omtalt for sin «Legalize it»-kampanje . Ønsker du det samme kan du jo engasjere deg i en organisasjon, eller parti som jobber for denne saken.
Har du innspill til Rusreformutvalget kan du sende dem inn her.