Hvorfor er jeg ømfindtlig for sprit?

Hei!
Jeg har lagt merke til de to siste årene at jeg har vært og er veldig, unormalt ømfintlig for sprit. Det holder med to slurker av f.eks. en drink som tequila, eller hva som helst annet, og jeg blir unormalt dårlig av det dagen derpå (kvalme, kaldsvette, svimmel, rastløs, brekninger). Har måttet slutte helt å drikke noe som helst med sprit i. Jeg kan drikke store mengder hvitvin, gjerne 2-3 flasker på en kveld på det meste, og ikke merke noe som helst dagen derpå: ingen bivirkninger. Så dette gjelder kun sprit.
Er helt frisk, har ingen sykdommer som jeg vet om og går ikke på noen medisiner.
Hvorfor er jeg så ømfintlig mot sprit, og ikke hvitvin?

Kvinne, 23 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi får slike spørsmål fra tid til annen og kjenner ikke til noen medisinsk årsak til at noen plutselig ikke tåler enkelte typer alkoholholdige drikker og/eller tåler mindre alkohol enn tidligere. Det kan være at grunnen til at du ikke tåler sprit er knyttet opp til hvor mye alkohol du får i deg, eller alkoholpromillen din. Sprit inneholder mer alkohol enn vin. Da er det fort gjort å få i seg mer alkohol på kortere tid, og det vil ha betydning på alkoholpromillen din. Om du drikker sprit blandet i drinker, vil dessuten mange synes at dette er mer lettdrikkelig enn vin og øl, og derfor drikker man mer. Siden problemet synes å være knyttet til sprit, anbefaler vi deg å holde deg unna dette, og heller drikke varer med lavere alkoholprosent.
Hvor høy alkoholpromille du får avhenger ikke bare av mengden du drikker, men også flere andre ting. Kjønn, kroppsvekt, hvor mye du drikker, hvor fort, væskebalansen i kroppen og om man drikker på tom mage, er alle viktige faktorer. De fleste vil få problemer med hukommelsen (såkalt blackout) fra ca. 1,5 i promille.
Du kan lese mer om alkohol og virkning av alkohol på vår hjemmeside. Der finner du også informasjon om vår app Drikkevett. Laster du den ned kan den kanskje hjelpe deg med å planlegge hvor mye du skal drikke, og hvor høy promille du får når du drikker alkohol. Alternativt kan du prøve en promillekalkulator på nett.