Hvorfor blir jeg så trøtt av Ritalin?

Hvorfor blir jeg så trøtt av ritalin? Fikk det utstrevet av legen, men virker som det er mer sovemedisin enn noe som hjelper meg å fokusere på ting.

Kvinne, 21 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke hvorfor du opplever dette. Vanligvis reagerer man jo gjerne motsatt på bruk av Ritalin, dvs. man føler seg oppkvikket, og/eller at evnen til å fokusere blir bedre. Men, er det slik at du føler deg trøtt kort tid etter du har tatt Ritalin, eller etter en stund? Dersom du føler deg trøtt etter en stund, kan det være fordi kroppen jo bruker en del energi når du tar Ritalin, og da er det vanlig å bli trøtt når virkningen er i ferd med å avta. Men, dersom du føler deg trøtt kort tid etter du tar det, bør du ta opp dette med legen, slik at dere kan vurdere å endre doseringen eller hvilken medisin du skal få.