Hvordan snakker jeg med min 12 år gamle datter om at jeg skal på rusbehandling?
Hei. Hvordan snakker jeg med min 12 år gamle datter om rus og at jeg skal på rusbehandling?

Kvinne, 50 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er et godt spørsmål, og et vanskelig spørsmål å svare på. Som regel har ikke 12-åringer noe godt begrep om hva rus egentlig er, eller forutsetninger for å forstå hva rusproblematikk innebærer. Men, hva de ofte kan forstå, er at mor er «syk», og at hun trenger behandling en stund for å bli frisk. Kanskje bør du vurdere å be om hjelp til denne samtalen fra noen som har erfaring med å snakke med barn om vanskelige og voksne emner – som f.eks. en barnesykepleier, en pedagog i Barnevernet, Familievernkontoret eller lignende.
I slutten av denne artikkelen fra NAPHA finner du lenke til noen hefter som kanskje kan være nyttige for deg å lese.