Hvor lenge vil klonazepam være i kroppen etter langvarig bruk?

Hei 🙂
Jeg lurer på hvor lenge Clonazepam vil være i kroppen etter langvarig bruk og slå ut på en urinprøve.
Har før tatt Rivo før fire-fem dager før en urinprøve og den har vært negativ.
Har nå tatt ca 10 rivo hver dag i en mnd. Jeg vet jo at dette blir også lagret i fettet, så langvarig bruk vil gjøre at påvisningstiden øker markant.
Vet dette avhenger av mange faktorer, men er det mulig å gi en vurdering med et slingringsmonn?
Hilsen [anonymisert]

Mann, 47 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vanligvis vil klonazepam kunne spores på urinprøver i opptil en uke etter siste inntak. Dette er riktignok noe som kan variere litt fra person til person – som du jo selv har opplevd, har du tidligere testet negativt allerede etter 4-5 dager. Det er også riktig som du sier, at når det er snakk om et høyt og/eller langvarig forbruk, vil gjerne også påvisningstiden i urin øke. Hvor mye lengre tid det vil være snakk om har vi dessverre ikke et klart fasitsvar på, men i prinsippet ser det ikke ut til å dreie seg om mye lengre tid – sannsynligvis kun en uke eller to lengre enn ved et enkeltinntak.
Du kan lese mer på våre faktasider om benzodiazepiner i blod- og urinprøver.