Hvor lenge er søvnen påvirket etter inntak av amfetamin?
Hei. Hvor lenge er søvnen påvirket etter inntak av amfetamin? Har opplevd å gå flere dager uten søvn.

Kvinne, 20 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det kommer an på flere ting. Én er hvor mye amfetamin du har tatt. En annen er hvor potent (sterk) amfetaminen er. En tredje er om du har mange inntak etter hverandre. Andre faktorer som ditt søvnmønster, inntak av andre rusmidler og/eller legemidler kan også innvirke på hvor lenge søvnen påvirkes.
Vanligvis vil ett enkelt inntak av amfetamin virke i 5-8 timer, kanskje lengre. Men søvn kan være påvirket i over et døgn (selv om selve ruseffekten er over). Har du tatt flere doser etter hverandre og i flere dager, kan du oppleve å gå flere dager uten søvn.
Etter bruk av amfetamin er det viktig å få i seg væske (gjerne med salter og mineraler i) og fast føde så mye som du orker. Mat og næring roer ned nerver og vil ofte gjøre deg mer trøtt, i hvert fall mer avslappet.
Dersom du vurderer å bruke amfetamin ved flere anledninger, kan det være lurt å se på dette heftet («Bruk av rusmidler på ulike måter – ulik risiko». Et notat utført på oppdrag av Helsedirektoratet). Du kan lese mer om skadereduksjonsteknikker ved bruk av amfetamin fra side 30.