Hvis man ser bort i fra det psykiske, er fleinsopp fysisk skadelig?
Hei, er gutt på 20 år. Hvis man ser bort i fra det psykiske, er fleinsopp fysisk skadelig?

Mann, 20 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Nei, fleinsopp er ikke ansett som fysisk skadelig – i hvert fall ikke så lenge du er sikker på at du faktisk inntar fleinsopp, og ikke en annen sopp som kanskje ligner, men som i seg selv kan være giftig. Teoretisk sett er det riktignok mulig å ta en giftig overdose fleinsopp, men det vil forutsette ekstreme mengder. Merk for øvrig også at du bør være litt forsiktig med doseringen dersom du har problemer med hjertet og/eller blodtrykket.
Du kan lese mer på våre faktasider om hallusinogener.