Hva vil skje om jeg spiser 10 muskatnøtter
Har tenkt og spise ca 10 muskatnøtter . kan man dø av og spise så mye? Og hva vil skje?

Kvinne, 17 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Spiser du 10 muskatnøtter, vil du oppleve alvorlige og svært ubehagelige forgiftningsymptomer som kan være livsfarlige og krever sykehusinnleggelse.
Dette kan skje: Forvirring, nedsatt bevissthetsgrad, sterk uro, angst (dødsangst), kraftig hjerteklapp, brystsmerter, økt blodtrykk eller blodtrykksfall, sjokk, munntørrhet, rødhet i ansiktet, oppkast, magesmerter, urinretensjon, hallusinasjoner (spesielt synshallusinasjoner), uklart syn og forstyrret tids- og stedsoppfatning. Det er også fare for nyre-og leverskade.
Om du har det vanskelig og trenger noen å snakke med, anbefaler vi deg å kontakte Mental Helse sin hjelpetelefon på 116 123. Du kan også kontakte lege, helsestasjon for ungdom, snakke med en lærer eller noen andre du har tillit til.