Hva er reglene for import av urter til medisinsk bruk?

Hva er reglene for import av Leonotis Leonurus, Salvia Divinorum, Sceletium Tortuosum og Nymphaea Caerulea for medisinsk bruk?
Hva er straffen hvis det er ulovlig og blir stoppet i tollen?

Mann, 17 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Ulike regler gjelder for disse midlene.
Når det gjelder Leonotis Leonurus (Løvehale), står dette oppført på Urtelisten som et legemiddel (som Leonurus Cardiaca).
Når det gjelder Salvia Divinorum, står dette oppført på Urtelisten som et reseptpliktig legemiddel.
Når det gjelder Sceletium Tortuosum (også kjent som Kanna), er ikke dette middelet regulert av norsk lovgivning – eller i hvert fall ikke som vi kjenner til. Men, i Urtelisten § 5, fremgår dette: «Denne forskrift er ikke til hinder for at Statens legemiddelkontroll også klassifiserer andre varer, stoffer, droger eller preparater som legemidler». Det kan også være at planten rammes av Forskrift om såvarer (§ 28) og derfor ikke er lovlig å innføre til Norge. For å få et sikkert svar kan du kontakte Tolletaten.
Når det gjelder Nymphaea Caerulea (Blå Lotus) kjenner vi heller ikke til at dette er regulert av norsk lovgivning. De samme reglene kan imidlertid gjelde for Blå Lotus som for Kanna.
De midlene som er registrert som legemiddel eller reseptpliktig legemiddel er forbudt å importere til Norge via postforsendelse, simpelthen fordi det er forbudt å importere legemidler til Norge via post generelt. Dette kan du lese mer om på Statens Legemiddelverk sine hjemmesider. Dersom en slik pakke blir oppdaget i tollen vil de sannsynligvis beslaglegge (og muligens destruere) den. Ettersom ingen av de to aktuelle stoffene er narkotikalistet i Norge er det i prinsippet ingen grunn til at tollvesenet skulle anmelde forholdet til politiet.
Merk for øvrig at du selv har lov til å medbringe legemidler til Norge ved innreise, men dersom legemiddelet er klassifisert som reseptpliktig (f.eks. Salvia Divinorum), er du nødt til å medbringe en resept for å kunne ta det gjennom tollen. Å finne en lege som vil gi deg resept på Salvia Divinorum, er neppe så lett.
De midlene som ikke er nevnt på Legemiddelisten, Urtelisten, Narkotikalisten eller Unntakslisten, befinner seg mer i en juridisk gråsone. Dette er nærmere beskrevet i denne artikkelen fra Statens Legemiddelverk. Vi har dessverre ikke et klart svar på om du har lov til å importere disse spesifikke midlene eller ikke, men vi anbefaler at du kontakter Tollvesenet og/eller Statens Legemiddelverk for en avklaring.