Hva er knipsing?

Heisann.
Hva er knipsing?
Har forståelse for at en venn av meg har startet med dette. Selv aner jeg ikke hva det går i, da jeg selv ikke er inne i denne verden. Ønsker forståelse på hva det er slik at jeg kanskje kan hjelpe min venn ut av det. Hører fra dere!

Kvinne, 26 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
«Knipsing» er et, kanskje litt gammeldags, uttrykk for at man bruker ecstacy eller MDMA. Det er et ord som var mye brukt i partymiljøene rundt årtusenskiftet da ecstacy var en del av bl. a. house-miljøet. I dag er det vanlig at man snakker om denne typen rusmiddel som MDMA, det samme som er virkestoffet i ecstacy. Du kan lese mer om disse stoffene på våre sider om MDMA  og ecstacy.
Vi forstår det slik at du er bekymret for din venn. Vi har laget en guide med noen tips til hvordan det kan være lurt å ha en samtale med noen om deres rusbruk. Kanskje du finner noen gode ideer til hvordan du skal snakke med vennen din her.
Du er også velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon i åpningstiden hvis du ønsker en mer utdypende samtale om dette.