Har nettopp flyttet fra min samboer med min datter på 10 år

Hei, har nettopp flyttet fra min samboer med min datter på 10 år. Dette grunnet rus. Ikke bodd lengre sammen en ca 5 mnd men vært sammen i litt over et år. Det har vært steroider og amfetamin, dette har ført til sinne, sjalusi og aggresjon overfor meg, han har lovet, sluttet men er stadig tilbakevendende. Nå bruker han alt for å få oss tilbake, han sier han skal være åpen, få hjelp, terapi å det som går an.. Hva bør jeg gjøre? Burde jeg vært der å støttet oppunder? Kjenner på at jeg er veldig usikker..
Hva kan jeg, vi gjøre?
Mvh usikker

Kvinne, 42 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er et veldig godt spørsmål. Vi har ikke noen fasit på hva du skal gjøre, men kan si litt om hva vi tenker.
Det er, for det første, veldig bra at du har tatt et tydelig valg og handlet ut fra dette. Mange i din situasjon venter i lang tid før de tar et slikt valg. Du spør om du bør være der og støtte ham. Spørsmålet er hva du legger i det? Mener du med dette om du skal ha kontakt med ham og oppmuntre ham til å få hjelp og (ev.) være der for ham når han er i terapi? Eller mener du å være der for ham som kjæreste og ev. etterhvert som samboer? Dette er to veldig forskjellige ting.
Dersom dere fortsatt har et ok forhold, er det ikke noe i veien for at du støtter ham og har kontakt med ham, enten han er i terapi eller ikke. Men å ta ham tilbake er et veldig mye større skritt. Dersom du skal gjøre det, bør det ev. bli på veldig klare betingelser. Og du bør gi det tid. Tid for ham til å vise at han faktisk har endret seg over tid. Først da bør det være aktuelt med et forhold igjen. Og hvis det er snakk om å flytte sammen igjen, bør det først være når du er temmelig trygg på at det ikke går ut over datteren din og deg.
Skal du vurdere å ta ham tilbake, må dere lage veldig klare og tydelige avtaler hva gjelder rus og steroider. Det er noe som ev. ligger godt fremover i tid. Den viktigste beskjeden du kan formidle til ham er nok at det er egentlig litt uvesentlig hva han lover om åpenhet og terapi. Han bør først ta tak i sin egen situasjon, be om hjelp, ta i mot hjelp, og vise over tid at det går bra med ham. Han har lovet endring før uten at det skjedde noe, og hva han sier kan du se litt bort fra – det er hva han viser i handling er det vesentlige.