Har en samboer som blir veldig synlig beruset når han drikker

Hei! Har en samboer som blir veldig synlig beruset når han drikker. Han snøvler når han prater, ustødig gange og klarer ikke å holde øyne åpne. Om han er på noen arrangement md jobb, naboer eller venner ender det med at han etter to tre timer er svært full. Syns dette er ubehagelig og svært pinlig, noe jeg har sagt til han. No er det sånn at jeg ikke har lyst å delta på tilstelninger sammen med han hvor han skal drikke, dette fordi jeg gruer meg til at han blir så full. Han drikker og alkohol hjemme i helger, da blir han skjelden like beruset som han blir på tilstelninger sammen med andre, men det kan hende da og. Vi har vært sammen i fire år og det har vært sånn fra starten av. Han syns ikke selv han har noe problem. Er det urimelig av meg og gi han beskjed at jeg ikke vil delta på sosiale sammenkomster md han mer om han skal drikke? kjenner at jeg gruer meg til å utsette meg for drikkinga hans. Vi var på ferie sammen i våres hvor han drakk hver dag i to uker, men da gikk det greit uten at jeg følte at drikkinga hans var et problem, men da var vi alene.

Kvinne, 46 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
For å svare på ditt konkrete spørsmål først: Nei, det er absolutt ikke urimelig av deg. Det er dette vi ville rådet deg til å gjøre når situasjonen er som den er. Å si nei til å være med på sosiale tilstelninger er en av de tingene du kan gjøre noe med – helst uavhengig av hvor mye han velger å drikke. Dersom dere skal være i sosiale sammenhenger sammen, forutsetter det at dere lager helt konkrete avtaler om hvor mye alkohol som skal tillates (og at han forholder seg til det). Så lenge han ikke viser hensyn til dine behov, er det bare rett og rimelig at du takker nei til å være med ham i slike sammenhenger.
Han velger å drikke, og du må ta dine valg utfra det. Hvis han etterhvert føler at han har et problem og ønsker å ta tak i det, kan han snakke med legen sin. Legen kan henvise han til riktig behandling, enten det er døgnbehandling, dagbehandling/poliklinisk behandling eller et lengre behandlingsopphold.
Dere kan forsøke å komme frem til en løsning som begge kan leve greit med. Da er det viktig at du ikke forteller ham hvordan ting skal være, men at dere begge blir enige om hva som er det beste for samboerskapet og forholdet deres. Hvis han ikke vil endre sitt drikkemønster, og du ikke klarer å akseptere en hverdag så såpass hyppige alkoholinnslag er det kanskje greit å tenke litt gjennom om dette forholdet er gunstig for deg. Du kan ikke bestemme hvor mye eller ofte han skal drikke, men du kan bestemme om du vil ha dette i ditt liv.