Har en halvbror som er narkoman, er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe han?

Hei, vet ikke om dere kan svare på det her. Trenger litt veiledning, har en halvbror som har vært narkom i flere år nå og han bor i Hellas, han bruker alt han får tak i. Er det noe jeg kan gjøre får å hjelpe han? Noen tips vær så snill trenger litt hjelp. kan jeg søke hjelp gjennom noe?

Mann, 27 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som en vanskelig situasjon å være i. Dessverre er det veldig begrenset hva du (eller noen andre) kan gjøre dersom han selv ikke vil ha hjelp. Dersom han har norsk statsborgerskap kan han selv avtale en time med sin fastlege i Norge, og be om henvisning til et aktuelt hjelpetilbud i Norge. Vi har dessverre ikke oversikt over hjelpetilbud i Hellas, men vi innbiller oss at han vil kunne oppsøke noen form for hjelp der også – sett at han er motivert for det.
Men, du må gjerne forsøke å få til en ordentlig samtale med ham – ikke nødvendigvis for å prøve å overtale ham til noe som helst, men først og fremst for å uttrykke din bekymring for ham, vise din støtte, og forsøke å kartlegge hvor han faktisk står med tanke på veien videre; hva han vil, hva han føler han trenger og lignende.
Trenger du noen å snakke med om det som bekymrer deg anbefaler vi deg å ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende. Du er også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat dersom du vil snakke nærmere om dette.