Går det an å bli avhengig av Melatonin?

Hei. Jeg lurer på om det går an å bli avhenging av Melatonin? Har brukt det hver dag nå til esken var tom, og da jeg henta ut ny sa de på apoteket at jeg burde prøve å minske inntaket da det er avhengighetsskapende? Har forsøkt å sovne uten Melatonin i et par dager nå, men bruker opp til 6 timer på å sovne. Som resulterer i å ikke sove i det heletatt.

Kvinne, 20 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Melatonin regnes i utgangspunktet ikke som veldig avhengighetsskapende, men det skal likevel helst brukes for en kortest mulig periode (opptil 13 uker ifølge Felleskatalogen). Grunnen til at du ikke bør bruke det mer/lengre enn nødvendig, er nettopp det du opplever – at kroppen blir såpass tilvendt melatonin for å få sove, at du kan oppleve vanskeligheter med å få sove uten. Vi anbefaler at du snakker med legen som skriver ut medisinen om hvordan dere bør løse dette på beste mulige måte fremover.