Frykter livstruende abstinenser

Hei,jeg har drukket tett over flere år nå ca 5 halvlitere hver kveld,har bestemt meg for å slutte men frykter livstruende abstinenser,hva kan jeg gjøre for å forebygge det?Har aldri reparert om morgenen eller drukket på dagtid,starter som regel ved 19 tiden og drikker da ca 5 halvlitere frem til jeg legger meg ca 22.30.Takker for svar
NN (Spørsmålet er anonymisert)

Mann, 55 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Det skal veldig mye til for at dette omfanget skal gi deg livstruende abstinenser. I de fleste tilfeller vil et inntak du har hatt gi lettere til moderate abstinenser. Det du da vil oppleve er:
Lettere symptomer på alkoholabstinens er skjelving (tremor), uro, hodepine, angst, søvnvansker, marerittaktige drømmer, nedstemthet (dysfori) og svetting.
Moderate symptomer på alkoholabstinens er mer uttalte psykiske symptomer, skjelving, svetting, hodepine, kvalme, forsterkede reflekser, litt forhøyet hjerterytme (takykardi) og forhøyet blodtrykk (hypertensjon).
Det er først alvorlige abstinenser som kan være livstruende.
Det du kan gjøre for å forebygge, er å snakke med en lege om forebyggende medikamenter mot abstinens. Det kan f.eks. være antihistaminer, beroligende medisiner eller sovemedisiner, betablokkere og klonidin. Disse har alle dokumentert effekt på autonome symptomer. Slike medisiner er reseptbelagte og må brukes i samråd med lege.
Dersom du skal gjøre noe på egen hånd, handler det nok mest om å forberede seg. Det er viktig å sette av tid til å være i dårlig form, kanskje snakke med venner eller familie som kan bistå deg med selskap, matlaging osv. Det vil også hjelpe å trappe ned inntaket i en periode før du slutter, men dette kan ofte være veldig vanskelig å få til på egen hånd. Men har du noen som kan hjelpe deg, er det absolutt en mulighet.