Fant brun flekk i skuffen på badet?
Hei. Jeg fant brun flekk i skuffen på badet. Det så ut som brent brunt sukker. Kan ligne på knekk. Kan det være heroin?

Kvinne, 31 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi vet ikke helt hvorfor du stiller dette spørsmålet bortsett fra at du har funnet den brune flekken i skuffen. Når du tenker at det er heroin er det kanskje fordi du mistenker at en eller flere der du bor bruker heroin? Det er ikke godt å si noe sikkert om hva den brune flekken i skuffen på badet er. Heroin som varmes opp (os smelter) kan likne på knekk når det stivner igjen. Legger du det på aluminiumsfolie og varmer det opp fra undersiden med f.eks en lighter eller stearinlys, og det smelter (blir til flytende olje) kan det være grunn til å tro at det er heroin.
Men, det kan jo være andre ting som smelter ved oppvarming, så vi kan som sagt ikke si for sikkert at det er heroin. Mistenker du noen du bor sammen med for å bruke heroin, er det uansett greit å ta en prat med den eller de om det.
Ta gjerne kontakt med oss anonymt på 915 08 588 for en mer utdypende samtale.