Er dette med Oxycontin verd å bekymre seg for?

Jeg lurer på kombinasjonen av 1 mg xanor, 20 mg oxynorm, 10 mg oxycontin og 25 mg sobril. Jeg har over flere år hatt denne kombinasjonen, bortsett fra oxycontin. Har da hatt 50 mg fenatyl-plaster , som jeg fjernet igår. Vil dette forandre noe som helst, eller er dette med oxycontin verd å bekymre seg for?
Mvh meg. Vekt ca 100 kg.

Mann, 49 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår deg har du fått Oxycontin i stedet for fentanylplaster, men forøvrig er medisineringen den samme. Hvordan dette vil slå ut, er vanskelig å si på forhånd. Det vil kanskje oppleves som en overgang å bytte fra ett opioid til et annet, men det er ikke sikkert du merker store forskjellen. Du bør kanskje se det an en liten periode og ta opp ev. problemer med legen som foreskriver medisinene.
Problemet med oksykodon generelt (Oxynorm og Oxycontin) er at de kan skape temmelig sterk avhengighet. Hvis det er avhengighet du er bekymret for, så er dette absolutt et tema, men det gjelder ikke bare Oxycontin. Det gjelder også fentanyl og forsåvidt også de andre medisinene du bruker.