Er det vanlig å ha abstinenser så lenge?

Jeg har brukt 1/2 Paralgin Forte 2 g daglig i mange år mot kronisk hodepine. For et par år siden fikk jeg tilleggsplager med brenning i ansiktet ( ikke bare varme, men skikkelig brenning ! ) I tillegg har jeg noen intoleranser på div mat. Jeg prøver nå å finne ut av dette problemet, og har nå kuttet ut Paralgin Forte i 3 uker, for å se om det er dette jeg reagerer på. Jeg har hatt hodepine hver dag, og har fått løsere mage, og litt kvalme og magesmerter. Kan det være normalt å ha abstinenser så lenge ? (jeg sluttet brått, ingen nedtrapping)

Kvinne, 58 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Etter langtidsbruk av Paralgin Forte er det helt vanlig å få abstinenser dersom du bråslutter.  Ubehandlete abstinenssymptomer som følge av inntak av korttidsvirkende opioider som Paralgin Forte vil typisk være sterkest 36–72 timer etter siste inntak, og symptomene vil ha avtatt betydelig etter fem døgn. Det betyr at de fleste vil føle seg bedre etter tre uker. Det er likevel viktig å huske på at dette ikke er en absolutt fasit, og at ulike personer reagerer forskjellig.
Merker du ingen bedring i dagene som kommer vil vi anbefale deg å snakke med legen din om det.
Du kan lese mer om abstinenser i Veilederen til Helsedirektoratet.