Drøftningsartikkel om legalisering av cannabis

Hei! Jeg skriver en drøftingsartikkel på skolen, der utgangspunktet er legalisering av cannabis. Jeg skulle gjerne hatt noen argumenter både for og imot. Er det et kosttilskudd eller ikke? Fint om dere også sier noe om statistikken på rusmisbruk i Norge. Vil den øke eller minskes?

Kvinne, 14 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en interessant artikkel. Vi i RUStelefonen er i utgangspunktet politisk nøytrale – det vil si at vi unngår helst å komme med politiske ytringer den ene eller andre veien. Men, vi kan selvfølgelig nevne noen vanlige argumenter både for og imot.
De som er for legalisering, trekker gjerne frem dette:
– De som uansett kjøper/bruker cannabis, ville kunne kjøpe et produkt de vet er trygt, uten å måtte innblandes i kriminelle miljøer
– Dersom utsalgssteder har lov til å selge cannabis, svekker dette de kriminelle miljøene som per i dag selger cannabis
– Dersom produksjonen av cannabis foregår i mer kontrollerte former, blir det lettere for både selgere og kjøpere å vite styrkegraden på cannabisen
– Dersom salg av cannabis reguleres av staten, vil dette kunne skape øke skatteinntekter som igjen er til nytte for samfunnet
– Det kan også hende at dersom cannabis hadde vært lovlig (og flere hadde brukt det), ville bruken av alkohol (og følgelig også alkoholrelaterte skader) gått noe ned
– Dersom man kan kjøpe cannabis fra et lovlig utsalgssted, kan man også få kvalitetssikret informasjon om hva man bør og ikke bør gjøre
– Dersom cannabis ikke er forbudt, behøver ikke politiet bruke tid og ressurser på å forfølge brukere
– Dersom man kan kjøpe trygg og kvalitetssikret cannabis, reduseres behovet for å kjøpe syntetisk cannabis via nettet (som potensielt kan være langt mer skadelig)
De som er imot legalisering, trekker gjerne frem dette:
– Dersom cannabis legaliseres, kan dette sende signaler om at cannabis (og ev. rus generelt) er trygt, noe som fører til at flere blir fristet til å prøve det, og potensielt at flere utvikler problemer med cannabis eller etter hvert sterkere stoffer
– Dersom cannabis legaliseres, er det ikke sikkert at bruken av andre stoffer faktisk går ned, men heller at man bruker cannabis i tillegg til de andre stoffene man ellers ville ha brukt
– Dersom cannabis legaliseres, kan dette medføre at de kriminelle miljøene som tidligere har livnært seg på salg av cannabis, går over til å selge sterkere stoffer.
Dette er bare noen få av mange mulige argumenter fra begge sider.
Du spør om kriminaliteten ville ha gått ned dersom cannabis hadde vært legalisert – og svaret på det, er at det er det egentlig ingen som vet sikkert. I noen land har man sett at en slik lovendring har bidratt til å redusere kriminaliteten, ja. Men alle land er forskjellige, og det er ikke sikkert at det som skjer i ett land, også vil skje i et annet land.
Du spør også om cannabis klassifiseres som et kosttilskudd – og svaret på det er nei. Cannabis er per dags dato klassifisert som et narkotisk stoff. Men – «cannabis» kan i prinsippet innebære mange ulike typer produkter med opphav i cannabisplanten. Utover den cannabisen man bruker for å oppnå rus (som f.eks. hasj og marihuana), finnes det mange ulike produkter basert på hampplante, det vil si cannabisplante med lite eller ingen THC (det rusgivende virkestoffet). Dette kan f.eks. omfatte oljer, kremer, matvarer og mye mer, som er lovlige å selge.
For øvrig bør du også vite at regjeringen per i dag jobber med en reform av ruspolitikken i Norge. Hva utfallet av dette arbeidet blir vet vi ikke ennå, men det er sannsynlig at det innføres en avkriminalisering av narkotika. Avkriminalisering er ikke det samme som legalisering – avkriminalisering innebærer vanligvis at bruk og besittelse av mindre mengder ikke straffes, men at det fremdeles er forbudt å selge narkotiske stoffer (noe som ville vært lov ved en legalisering). Medisinsk bruk av cannabis er riktignok lovlig allerede, forutsatt at man har resept fra legen på et cannabisprodukt.
Og, for å gjøre ting enda litt mer komplisert: husk også at både avkriminalisering og legalisering kan fungere på mange ulike måter. Det kan f.eks. være ulike regler for:
– Produksjon (hvem får lov til å produsere? Hvor mye får de lov til å produsere? Hvem har de lov til å produsere cannabisen for? Hvilken styrkegrad har de lov til å produsere?)
– Salg (hvem har lov til å selge? Hvor mye får de lov til å selge, og hvem har de lov til å selge til? Hvor kan slike utsalg ligge, og hvilke åpningstider kan de ha? Andre ting?)
– Kjøp (hvem har lov til å kjøpe? Hvor mye/ofte kan man kjøpe? Aldersgrenser?)
– Bruk (hvem har lov til å bruke? Hvor kan man bruke?)
…og mye mer.
Vi håper dette hjalp deg litt på veien. Du kan lese mer på våre faktasider om cannabis.