Datter på 18 og et halvt år sliter med alkohol

Hei!
Vi har en datter på 18 og et halvt år. Hun begynte å drikke litt i helgene for 1 år siden. De siste mnd har hun blitt psykotisk i beruset tilstand. Hun hører stemmer og forteller urealistiske historier, og andre ganger blir hun helt bevisstløs.
Hun har heldigvis snille venninner som ringer etter oss slik vi kan få hentet henne. Da må vi ta å bære henne inn i bilen med makt for hun vil ikke være med oss hjem. Ved to tilfeller har politiet vært involvert og kjørt henne på legevakten. Har hatt en promille på 2.7%. Da hun ikke er til fare for andre så kan ikke de holde på henne, så da får vi henne med oss hjem.
Dagen derpå forteller hun at hun ikke husker noe av hendelsen. Både hun og venninnene forteller hun bare drikker alkohol (mest rus-brus og 20%) , men hun tåler mye mindre enn de andre venninenne.
Hendelsene har eskalert nå i det siste. Spørsmålet mitt er hva gjør vi? Da hun er 18 år så føler vi at vi ikke kan gjøre så mye uten hennes samtykke. Har fått legevakten til å henvende seg til fastlegen får en legetime, men hun møtte ikke opp. Vi klarer ikke å nå inn til henne! Hun er en snill og rolig jente i hverdagen, er sosial med en god vennegjeng rundt seg. Gode karakterer på skolen, og jobber en ettermiddag i uken samt annen hver helg.
Vi står rådville da dette ikke fortsette. Vi har to yngre døtre, og de i likhet med oss kvier oss til hver helg! Har dere noen gode råd, eller verktøy vi kan følge for å nå inn til henne? Hvem kan vi henvende oss til?

Kvinne, 45 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er tydelig at datteren deres har et alkoholmønster som kan føre til problemer for henne, både akutt og i lengden. Det er ikke uvanlig at ungdom har perioder de drikker mer enn de bør (og tåler), men i de fleste tilfeller er det ikke så omfattende som det synes å være i hennes tilfelle. Både hennes promille og hennes egne opplevelser i påvirket tilstand synes å tyde på at hun er sårbar for alkoholens virkninger. Hun er nok i en utprøvende fase fortsatt, men det skal ikke så veldig mye til før dette kan utvikle seg til et problem for henne. Før eller senere vil hun selv måtte ta stilling til sitt eget alkoholkonsum. Inntil det, kan det hende at hennes venner er de som er best i stand til å påvirke henne i en god retning. De kan hjelpe henne til å drikke mindre, f.eks. ved hjelp av våre tips. Dersom hun heller ikke vil høre på dem, kan det hende de er nødt til å sette noen grenser for henne etterhvert. De kan si nei til å drikke sammen med henne dersom det stadig blir problemer slik du beskriver.
Dere andre i familien som er berørte av hennes alkoholbruk, kan ha nytte av å snakke med noen om det, uten henne tilstede. Det kan ofte være lurt å ha noen å dele sine tanker og bekymringer med, enten det er for å få tips om hjelpetiltak eller for veiledning og støtte. Snakk f.eks. med Bergensklinikken, de har drop-in tilbud til pårørende og familie:
Gratis drop-in-tilbud for pårørende
Er du bekymret over rusmiddelbruken til en som står deg nær? Bergensklinikken har i samarbeid med Ivareta (tidligere Landsforbundet mot stoffmisbruk/LMS) et ukentlig drop-in-tilbud for pårørende.
Her kan du som pårørende treffe fagpersoner fra Bergensklinikken og pårørende fra Ivareta.
Tidspunkt: Hver onsdag fra kl. 16.00-18.00
Sted: Kanalveien 5