Cannabis

Hei!
Jeg har drevet på med en fyr noen måneder nå som jeg liker kjempegodt. Det eneste som jeg nå går og tenker på er at han fortalte meg nylig om at han har røyket ganske regelmessig det siste året (hver andre uke omtrent. Noen ganger hyppigere, andre ganger skjeldnere). Han sier selv at dette ikke er noe problem og at han ikke får noen skader av det, men jeg er skeptisk fordi jeg ikke kan nok om temaet selv og synes det er ubehagelig at han driver med noe som er ulovlig. Han sa at han ikke kom til å røyke særlig nå lenger, men likevel har han røyket 2 ganger den siste måneden. Han var også i tvil om han skulle fortelle meg om det, så det var ikke før ganske nylig at jeg fikk vite noe om det. Liker han som sagt veldig godt, men jeg vil heller ikke bare si at dette er greit. Hvordan kan jeg snakke med han om at jeg synes det er vanskelig, og hva kan jeg si for at han skal skjønne at det nødvendig vis ikke er så bra som han skal ha det til i det lange løp?
Hilsen fortvilet 19år gammel student

Kvinne, 19 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det kan være utfordrende å snakke med noen som står en nær om dere rusbruk/rusvaner. Det er ingen fasit på hvordan en slik samtale bør foregå, men et utgangspunkt kan være å fokusere på hva hans rusbruk gjør med deg, hva som bekymrer deg og hvordan du påvirkes av det. Før du har en samtale med han om det kan det være lurt at du planlegger hva du skal si på forhånd. Tenk godt igjennom hva som bekymrer deg ved hans bruk av hasj. På vår hjemmeside finner du fakta ark om hasj, cannabis og marihuana som beskriver virkning og bivirkninger ved bruk.
• Personen bør være (mest mulig) nykter når man tar samtalen.
• Det kan være lettere å snakke dersom dere er ute og går/kjører en tur eller er i annen aktivitet.
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig. Ikke gjør dette når dere er i dårlig humør.
• Spør personen om hans/hennes bruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter. Ikke krev eller forvent innrømmelser.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens rusbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «alkoholiker» eller andre negative beskrivelser av personen.
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring
Det er ikke alltid at en slik samtale fører til noen endring, kanskje dere står for langt fra hverandre når det kommer til synet på cannabis. Det kan være vanskelig å «overbevise» den andre. Det finnes ingen «magisk» setning som kan få han til å skjønne at det ikke er bra. Da må du kanskje heller vurdere om dette er noe du kan aksepterer eller ikke.