Bekymret for egen alkoholbruk

Hei.
Jeg ble skilt for to år siden og føler nå at jeg drikker for mye og for ofte rødvin. Elsker smaken.
Jeg drikker 2-4 enheter hver tirsdag, samt mer hver fredag.
Men jeg liker ikke utviklingen. Er redd for å bli avhengig og har angst dagen derpå selv etter 4 enheter.
Ønsker en endring men har ikke viljestyrke til dette. Går i jobb, turer i skog og mark flere dager i uken.

Kvinne, 51 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du ikke liker hvordan alkoholinntaket ditt er i ferd med å utvikle seg. Du er redd for å utvikle avhengighet samtidig som du føler at du ikke har viljestyrke til å endre drikkemønsteret ditt. Du formulerer ikke noe konkret spørsmål til oss så vi er litt usikre på hva du lurer på. Derfor skriver vi heller litt generelt om alkoholbruk og situasjonen du beskriver.
Det er vanskelig å sette noen eksakt grense for hvor mye alkohol som er «greit» å drikke før det regnes som et problem. Dette vil variere mye fra person til person. Det som kanskje er viktigst er at du ikke selv er komfortabel med ditt eget inntak og får angst dagen derpå.
Slik vi ser det er det kun du som kan gjøre noe med dette. Det kan være lurt å begynne med å gruble litt på hvilken funksjon alkoholen har i livet ditt. Drikker du kun fordi du synes det smaker godt, eller er rusen også noe du ønsker å oppnå? Hvis du bruker alkohol som en slags belønning, trøst eller oppmuntring kan det være lurt å stille seg selv spørsmålet: «er det andre ting som kan fylle samme funksjon?» Altså, finnes det andre ting/aktiviteter som kan brukes som belønning, trøst eller oppmuntring?
Det er viktig å bli bevisst på tankemønstre som bidrar til å opprettholde vanen du egentlig vil endre. Da kan du i større grad korrigere deg selv både når det gjelder tanker og atferd.
Hvis du har noen konkrete spørsmål er du velkommen til å kontakte oss igjen!
Du kan lese mer om alkohol og avhengighet i vår artikkel.
Tips for å moderere drikkingen hvis du trenger det:
Balance er et internettbasert, helsefremmende tilbud til dem som vil sjekke, og eventuelt justere, sine alkoholvaner. Programmet øker bevisstheten rundt eget alkoholkonsum, og kan bidra til å endre risikofylt konsum for de som har behov for det.
RUStelefonen – Tips for moderasjon
Alkohol og livsstil – Strategier for moderasjon. Dette er en selvhjelpsbok til deg som har begynt å bli usikker på ditt forhold til alkohol.