Angst etter stor dose fleinsopp

Hei!
For ca. en måned siden tok jeg og en venn av meg en dose på ca. 25 fleinsopp. Vi har gjort det før, så tenkte ikkje så mye på det. På slutten av trippet hadde jeg en god del angst, og når vi var «ferdige» kjente jeg at angsten forstatt var der. Utover den neste uka hadde jeg så mye angst at jeg kastet opp flere ganger, og hadde det helt jævlig. Jeg har vært hos legen og fikk en resept på 7.5 mg Sobril. Har ikkke tatt det på en uke nå, siden angsten har vært mye mer tolererbar. I stedet for føler jeg meg hele tiden deppa og har sykt vondt i hodet.
Håper dette snart går over, og å høre deres mening! Tusen takk!

Mann, 16 år fra Sogn og Fjordane
RUStelefonen svarer:
Det du forteller om er ikke uvanlig ved bruk av hallusinogene midler som fleinsopp. På vår hjemmeside skriver vi om virkninger og bivirkninger av LSD, sopp og andre hallusinogene rusmidler ;
Mulige bivirkninger og langtidseffekter
• Følelser av frykt, panikk, angst o.l.
• Desorientering og forvirring
• Svekket vurderingsevne (som potensielt kan sette brukeren i farlige situasjoner)
• Økt puls, hjerterytme, blodtrykk
• Kvalme, svimmelhet, magesmerter
• Flashbacks – tilbakevennende, realistiske gjenopplevelser av rusepisoden. Kan forekomme uten forvarsel og i lang tid etter rusepisoden.Det er bra at du føler deg bedre og høyst sannsynlig vil du bli bra igjen. Trenger du noen og snakke med kan du ta kontakt med Helsestasjon for ungdom der du bor eller be de eller legen din om henvisning til BUP eller annen samtaleterapeut.
• Noen ganger kan det være nyttig å få hjelp for å mestre bivirkningene av bruk. Du har Sobril og vi vet ikke grunnen til at du velger å ikke bruke det. Men, det kan også være gode grunner til å la være. Noen ganger kan slike medisiner dekke over problemene, og ikke løse dem.
Se an formen litt før du gjør noe mer. Har du behov for å prate med noen anonymt og uforpliktende, kan du ringe oss alle hverdager mellom 11 og 18.