ADD og ingen effekt av Ritalin

Hei! Jeg fikk nylig diagnosen ADD og i den forbindelse begynte jeg på Ritalin for tre uker siden. Doseringen begynte på 10 milligram, men har økt med 10 milligram i uken da jeg ikke merket noe særlig resultat av medisinen sett bort fra bivirkningene. Jeg er dermed oppe i en dose på 30 milligram med Ritalin nå, men er ventet å økte dosen igjen om ikke så lenge. Spørsmålene mine er:
– Kan faktumet at jeg foreløpig ikke ha merket noe økt konsentrasjon av Ritalinen komme av at jeg har blitt diagnostisert og egentlig ikke har ADD? Er det vanlig at mennesker med ADD ikke får virkning av medisinene eller skulle det egentlig vært som å få en helt ny hverdag etter medisinering?
– En av bivirkningene jeg har fått som følge av Ritalin-bruk er nedsatt apetitt. Jeg får fortsatt i meg middag, men frokosten ryker som regel da jeg tar Ritalin om morningen- jeg lurer derfor på om det er farlig å ta en dose på 30 milligram++ på tom mage?
Takk på forhånd

Kvinne, 17 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell, og kan dessverre ikke svare deg utdypende på dine spørsmål. Vi anbefaler deg å snakke med din behandler om det du lurer på.
Det vi kan si er at vi har hørt om flere med ADD/ADHD som ikke har effekt av Ritalin. Det kan være at du har bedre effekt av et annet preparat som brukes til samme formål, det kan du diskutere med BUP/lege. Vi vet ikke om Ritalin bør tas på tom/full mage, men i Felleskatalogen står det at inntak av Ritalin med mat kan hjelpe til med å stoppe magesmerter, kvalme og oppkast. Vi anbefaler deg å spørre lege også om dette.