8 måneder med Sobril – kan dette være abstinenser?

Hei.
Jeg fikk meg en smell ut av det blå for 9 måneder siden. Jeg utviklet en ekstrem angst og depresjon, samt masse fysiske plager. Begynte med sobril og gikk på disse i 8 måneder. Stod på 15 mg, men på det værste måtte jeg ta 15×3 en periode. Av og til kunne det gå 2-3 dager uten at jeg tok noe, men det var sjeldent. Uansett så bestemte jeg meg for å kutte sobrilen da jeg følte den gjorde meg verre på sikt. Prøvde å trappe ned i 2 uker, men jeg ble dårligere av det, så jeg bestemte meg for å bare kutte den tvert av. I dag er det 23 dager siden jeg tok en sobril. Har opplevd en del abstinenser, men ville trodd det værste skulle vært over nå. Men jeg våkner hver dag med intense skjelvinger innvendig i kroppen og en ekstrem angst på en måte, det tar ca en time før jeg noenlunde kommer til meg selv, men fortsatt sitter angsten. Dette blir bare verre. Når jeg først våkner har jeg ikke sjans til å sove igjen. Jeg har også begynt å få en del angst anfall, noe jeg ikke hadde da jeg gikk på sobrilen. Kan dette være abstinenser? Hvorfor blir det ikke bedre etter som ukene går? Kjenner at jeg nesten ikke holder ut og er veldig fortvilet. Hilsen jente 36.

Kvinne, 36 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er ganske sikkert abstinenser du opplever. Du har brukt Sobril i ca. åtte måneder, og det er nok til å utvikle såpass tilvenning at du får abstinenser når du slutter. Vanligvis ville det være anbefalt å trappe ned i rolig tempo for å unngå de verste abstinensene. Men i og med at du allerede har vært uten i 23 dager, kan det nok være like lurt å stå i det til du blir bedre.
Alle symptomene du beskriver passer godt med abstinenser på Sobril. 23 dager kan virke lenge, det er vi helt enige i! Men når det gjelder Sobril og andre benzodiazepiner, så tar det tid før du blir bra igjen. Det kan godt hende du vil oppleve de reaksjonene du beskriver i flere uker til. Men fortvil ikke, det vil gå over gradvis. Det er viktig å være tålmodig, for det vil komme til å gå opp og ned en ganske lang periode (flere uker).
Det kan hende du skal ta en prat med legen som skrev ut Sobril til deg. Legen kan hjelpe deg med andre medikamenter i en overgangsperiode. Det kan enten være f.eks. antihistaminer eller lette sovemedisiner som ikke er avhengighetsskapende.
Det kan også være lurt å snakke med noen i familien eller noen venner om din situasjon slik den er nå. De kan hjelpe og støtte deg – dette er veldig viktig. Er du i jobb, kna det også være lurt å snakke med arbeidsgiver om tilpasset arbeidstid eller sykemelding for en periode.
Ring oss gjerne hvis du trenger å snakke med noen, vårt nummer er 915 08588, alle hverdager 11-18.