Vil gi blod

Hei, jeg lurer på om hvor lenge thc og kokain kan Spores i kroppen. Vil gi blod men må vente til dette er ute av systemet selvfølgelig.

Mann, 23 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
THC kan påvises i blodet i opptil et døgn etter et enkeltinntak, men opptil flere dager etter lengre tids bruk.  Kokain kan påvises i blodet i noen timer(under et døgn) etter inntak.
Dersom du sniffer eller injiserer kokain er det imidlertid ikke sikkert at du får gitt blod uansett. Dette er fordi du da kan være i risikogruppeen for hiv, hepatitt C og andre sykdommer som kan overføres med blod.
Reglene for blodgivning er omfattende og detaljerte, og beskriver mange grensetilfeller som må vurderes av fagpersonell. Vil du vite mer er reglene beskrevet i detalj i «Veileder for transfusjonstjenesten i Norge».