Venn som drikker, hva kan jeg gjøre for å hjelpe?

Hei! Jeg har en venn som drikker alkohol hver dag, og har gjort det i mange år. Han har god jobb, og sunne fritidsinteresser. Tidligere har han også røyket hasj daglig, men sier han har sluttet med dette. Alkoholen har han også forsøkt å kutte ut, men får da mye abstinenser! Han drikker aldri så mye at han endrer personlighet, men daglig inntak må da på sikt være svært skadelig..hva kan jeg gjøre for å hjelpe?

Kvinne, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Så fint at du ønsker å stille opp for vennen din. Det kommer ikke frem hvorvidt han er villig til å gjøre noe med alkoholproblemet sitt. Om han selv ønsker å slutte, men har forsøkt flere ganger på egen hånd uten hell, så kan det være at han har behov for hjelp. Da må han gå til legen sin, som kan henvise han til rusbehandling.
Om han ikke ønsker å slutte, er det begrenset hva man som pårørende får hjulpet til med. Du kan snakke med han om at du er bekymret for han og ønsker å være en støtte for han om han bestemmer seg for å slutte, men utover det er det lite du kan gjøre for å få han til å slutte.
Om han ønsker å slutte å drikke, setter han nok pris på å ha venner som ikke drikker sammen med han. Å være en venn han kan finne på alkoholfrie aktiviteter sammen med, kan være god hjelp.