Uvanlig dårlig reaksjon av amfetamin

Jeg har brukt amfetamin omtrent hver uke siden juni og har aldri fått noen dårlige «reaksjoner» etter å ha inntatt det. Men i går tok jeg en linje og det føltes helt feil ut i forhold til hvordan jeg vanligvis føler meg av amfetamin. Hendene mine skalv, hjertet mitt slo mye raskere enn vanlig, jeg kunne med jevne mellomrom kjenne hjertet mitt slå i brystet, blodårene i hendene mine ble veldig synlige (de stakk ikke ut, men ble ganske blå), og jeg fikk plutselig smerter i blodårene som varte i kanskje 10-20 sekunder. Det kjentes ut som at blodårene mine skulle eksplodere. Alt dette varte i hvertfall 1 time. Hele opplevelsen var direkte negativ og det kjentes helt feil ut. Jeg hadde tatt 2 linjer fra den samme posen tidligere den dagen og reagerte akkurat som jeg pleier. Det var blått amfetamin hvis det skulle ha noe å si? I tillegg hadde jeg ikke sovet på 2 dager og ikke spist mer enn 4 små skiver salami og litt sjokolade. Jeg har også sovet lite tidligere den uken. Jeg mistenker at linjen jeg tok kanskje var litt for stor. Siden jeg har brukt amfetamin så ofte har jeg utviklet toleranse og trenger større doser. Hva kan være grunnen til at jeg reagerte slik? Jeg leste om amfetaminforgiftning men jeg er usikker på det kan være det som skjedde ettersom det var flere symptomer opplistet som jeg ikke hadde.

Kvinne, 18 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi synes ikke det er veldig overraskende at du har fått en reaksjon. Hendene din skalv, hjertet banket raskere, blodårene så blåere ut, du kjente smerter i kroppen osv. Dette er ikke veldig uvanlige reaksjoner etter inntak av amfetamin. Husk at du ikke hadde sovet på et par døgn, og heller ikke spist noe særlig. Det er faktorer som gjør deg mer sårbar for negative reaksjoner. I tillegg hadde du også tatt amfetamin jevnlig over en ganske lang periode. Det ville på mange måter være mer overraskende om du ikke hadde fått noen negative opplevelser i det hele tatt.
Vi har ikke noe entydig svar på hvorfor du ikke reagerte på den samme amfetaminen tidligere. Det kan hende at akkurat den linja du tok da du reagerte inneholdt noe rusk eller andre fremmedelementer (som kan ha kommet fra posen aller andre steder). Det kan også hende at du reagerte rett og slett fordi din allmenntilstand der og da var såpass redusert at du var mer sårbar.
Du er ung og tåler nok fortsatt ganske mye. Men, som du selv merker, amfetamin er et stoff som kan prege deg ganske sterkt. Dette gjelder både fysiske og psykiske reaksjoner. Slike negative bivirkninger av amfetamin har en tendens til å bli verre med årene. Jo lengre du bruker det jo større er risikoen for negative opplevelser. Hvis du ønsker å slutte må du gjerne ta kontakt med oss for en anonym og uforpliktende samtale på 915 08 588 mellom 11 og 18 på hverdager.
Vår jobb er ikke å fortelle deg hva du skal gjøre med din rusbruk. Det er ditt eget valg. Men det kan uansett være nyttig å være oppmerksom på langtidsvirkninger av amfetamin – de aller fleste kjenner på dette etterhvert. Dersom du allikevel har planer om å bruke amfetamin videre, er det nyttig for deg å tenke skadereduksjon.
Her er noen generelle råd
• Unngå injisering. Vurder inntak gjennom munnen. Å spise eller svelge amfetaminer, det vil si, å ta det gjennom munnen er den sikreste måten å innta amfetaminer på. Effekten kommer senere enn ved røyking eller injisering, etter ca. 20-30 minutter. Det føre til at man ikke vil oppleve det samme «kicket». Noen synes det er vanskeligere å kontrollere dosen når effekten kommer senere. På den annen side vil man med mer tålmodighet ha mindre fare ved denne inntaksmåten.
• Unngå binging – ikke hold på for mange dager i strekk! Amfetaminer kan tas som et engangsinntak, men også flere ganger etter hverandre. Et inntak 2-4 ganger per døgn vil opprettholde rusen gjennom hele døgnet. Man reduserer søvn og kan holde seg våken gjerne flere dager i strekk. Om det er søvnmangelen eller den stadige påvirkningen av amfetaminer som etter hvert blir for mye er uklart, men etter en 3-4 dager (noen før, få etter) må kroppen hvile
• Søk hjelp i tilfelle psykotiske opplevelser eller psykose, angstanfall eller sterk uro.
• Pass på hjertet ditt. Noe vil få hjerterytmeforstyrrelser etter bruk av amfetaminer og det er uvisst i hvilken grad dette går tilbake. Det bør tilbys offentlige muligheter for å ta EKG eller å få hjerte undersøkt på andre måter.
• For å unngå tannskader som følge av inntak av amfetaminer er det grunn til å ta noen forholdsregler. Bruk tannbeskytter ved inntak og den første tiden etter inntak. Disse kan fås kjøpt på apotek eller i kampsportbutikker. Bruk tyggegummi for tørr munn, f.eks. Proxident el.l. Unngå å innta mye søtt. Puss tennene, men vær forsiktig, ta tennene er sårbare på grunn av amfetaminenes virkning. Husk at du også kan ha noe hardhendt og ukritisk atferd. Gå til tannlegen.
Kilde: Bruk av rusmidler på ulike måter – ulik risiko. Et notat utført på oppdrag av Helsedirektoratet Av Jørgen G. Bramness og Desiree Madah-Amiri (se fra side 29).