Urinprøve hos legen etter jeg innrømte bruk av hasj

Hei, jeg tar urinprøve hos legen etter jeg innrømte bruk av hasj. For noen uker siden prøvde jeg mdma og det testet positivt for amfetamingruppen av rusmidler som jeg fikk beskjed av legen. Jeg tenkte de bare skulle teste for hasj siden det var det han ga meg beskjed om, da lurer jeg på hvilke rusmidler tester de egentlig for på er legekontor?

Mann, 20 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
De tester vanligvis for de aller fleste vanlige rusmidler (dvs. grupper av stoffer). Dette er temmelig normalt når det testes for illegale rusmidler.
Du kan se et eksempel på en rekvisisjon til urinprøver (med vanlige stoffgrupper) på dette dokumentet. Se på side 2 under overskriften «Rusmiddelanalyser».
MDMA slår ut som amfetamin fordi det er nært beslektet med amfetamin (MDMA = 3,4Metylen-Dioksy-MetAmfetamin).
Du sier at legen tester deg fordi du innrømte bruk av hasj. Det er vanligvis ikke noen automatikk i at legen foretar slike tester uten videre. Dersom det er i forbindelse med førerkort, skal legen foreta slike tester (og melde fra om det til Fylkeslegen) dersom du misbruker (eller bruker stoffer regelmessig). Utover dette er det ikke vanlig at legene ber om/krever tester.
Hvis du har flere spørsmål om tester eller stoffer, ta gjerne kontakt med oss igjen.