Trenger jeg mer metadon når jeg har gått opp i vekt.

Hei. Jeg har vært pasient på LAR i ca femten år, og har stått på metadon mesteparten av denne tiden. Jeg står i dag på lavdose, 60 mg i døgnet.
De siste månedene, spesielt etter at jeg slutte å røyke cannabis (har vært kronisk røyker siden i over 20 år), har jeg gått opp over 20 kg i vekt. Det utgjør ca 30 prosent mer av kroppsvekten jeg hadde tidligere.
Mitt spørsmål er – trenger jeg mer metadon etterhvert som jeg øker i vekt? Jeg merker at jeg ofte har abstinenser tidlig på morgenen, som tidligere ikke var eksisterende, etter at jeg har hatt denne vektøkningen.

Mann, 40 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gratulere deg med at du har sluttet med cannabis etter 20 år-godt gjort. Du skriver ikke hvorfor du har gått opp i vekt, men det kan jo være at du har fått bedre appetitt og spiser mer etter at du sluttet. Mange som røyker hasj jevnlig får dårligere appetitt, og går ned i vekt som følge av det.  Når det gjelder spørsmålet om du trenger mer metadon nå når du veier mer bør du spørre legen om det. Det kan være flere grunner til at du har abstinenser tidlig på morgenen og at du har gått opp i vekt. Du kan lese mer om tilstander som kan øke vekten ved metadonbehandling i denne artikkelen fra Den norske legeforeningen.