Subutexnedtrapping folk som sliter

Hei! Subutex nedtrapping folk som sliter. MÅ LES
Det er ikke så tøft som du tror. Du kan trappes ned 2 mg per uke med litt hjelp av andre ting. Du får ubehag selvfølgelig men det går over. Den siste biten må du ta 1 mg i 1 uke bare så du har litt i kroppen. PRØV 1/2 mg siste par dager. Så blir du litt syk med seponering, men det er ikke noe verre enn å være veldig fyllesyk i noen dager. Hvem har ikke vært det? Ikke bli lurt med innleggelse som alle leger ønsker da den dritt medisinen der kommer bare til å ødelegge livet ditt. Kom deg av! Det har med viljestyrke å gjøre. Er du mentalt sterk? Hater du det så gleder du deg til nedtrapping og det med ubehag er faktisk deilig fordi da vet du at du slipper å være i en institusjon og føle deg som du er i barnehagen med tisse prøver og alt annet dritt! Husk at uten pasienter, så har ikke de jobb, så de vil gjerne ha deg stående på den medisinen og kontrollere livet ditt slik som LAR og RAM. Komme daglig for å hente medisin og alt innen visse rammer/tider. Bare tull. Er ikke rustelefonen enig? Mvh, 30år jente med bein i nesa

Kvinne, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Takk for innlegg. Og gratulerer med vellykket nedtrapping!
Når det gjelder nedtrapping: Vi er ikke helsepersonell og kjenner heller ikke de som skriver til oss om nedtrapping på Subutex (eller andre ting). Vi er derfor svært tilbakeholdne med å gi konkrete tips for nedtrapping.
Det er litt uklart hva du lurer på om vi er enige i. Din fremstilling av hvordan en kan trappe ned passer sikkert for noen. Det er ikke nødvendigvis slik for alle. Noen trapper seg ned mye saktere enn du beskriver, andre raskere. Det kommer an på flere faktorer, f.eks. hva slags livssituasjon de er i (jobb, skole etc), hvor godt de takler abstinenser, hvor lenge de har gått på medisiner, deres allmennhelse, hvilke andre medisiner de bruker osv.
Mange opplever mye støtte og hjelp fra LAR og andre deler av helsevesenet når de ønsker å trappe ned eller gå av Subutex o.l. Andre gjør ikke det, og opplever at LAR ikke vil de skal av. Her som ellers har folk veldig ulik oppfatning av (og erfaring med) helsevesenet.
Du sier at folk ikke skal «bli lurt med innleggelse som alle leger ønsker da den dritt medisinen der kommer bare til å ødelegge livet ditt.» Det er for de aller fleste frivillig om de vil legge seg inn eller ikke. Noen leger ønsker nok at pasienten skal legges inn, men det er pasienten selv som bestemmer. Vi vet ikke hvilke medisiner du sikter til, det brukes mange ulike medisiner ifm. nedtrapping. Det er også frivillig om en ønsker medisiner under nedtrapping.
Du sier videre at «Husk at uten pasienter, så har ikke de jobb, så de vil gjerne ha deg stående på den medisinen og kontrollere livet ditt slik som LAR og RAM.» Vi skjønner hva du mener, men tviler på at rusinstitusjonene er redde for «å gå tom for kunder» med det første. Og hvis det er noen som gjerne vil ha folk stående på medisiner, er det kanskje mer nærliggende å tro at det er de som tjener penger på å selge medisinene, dvs. legemiddelindustrien.
Hva gjelder henteordninger så avhenger det veldig av hvor lenge folk har vært i LAR og hvorvidt de har sidemisbruk. Det er mange i LAR som henter medisiner en gang i uken eller to ganger i måneden.