Sønn røyker hasj hver dag.

Hei.
Jeg er veldig bekymret for sønnen min på 27 år. Han røyker hasj hver dag, mistenker sterkt at han av og til bruker andre stoffer også. Dette har pågått i ca 10 år. Han er en oppvakt og gløgg gutt, men han har falt ut av det ene studiet etter et andre, og har ingen ferdig utdannele. Har noen vikarjobber her og der og har greid å holde hodet sånn nogenlunde over vannet, men nå føler jeg at han begynner å miste grepet. I dag står han uten bolig og uten jobb. Han kan selvfølgelig få tak over hodet hos meg eller hos pappa’n, men hvordan skal vi klare å få han motivert til å ta fatt i livet sitt?
Føler også han sliter mye psykisk, depresjoner osv.
Jeg er veldig rådvill mtp hvordan vi best kan hjelpe han til å se hvor mye denne hasjrøykingen påvirker livet hans negativt, depresjon, tiltaksløshet, sitter mye inne å «gamer» osv.
Hvor henvender vi oss for å få hjelp til å hjelpe han? Tror ikke vi på egenhånd greier å få han til å innse problemene. Har også tenkt på om han kan ha add.
Håper dere har noen gode råd om hvor vi kan søke hjelp.

Kvinne, 54 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Ut i fra det du skriver virker det som om sønnen din har problemer, og kan trenge hjelp. Du spør om hvor dere kan henvende dere for å få hjelp til han, og at han på egenhånd ikke greier og innse problemet.
Hvis han selv ikke synes at han har noe problem, og heller ikke vil ha hjelp for det, er det ikke så mye dere som foreldre kan gjøre. Det er han som må be om hjelp og motta hjelp, og det er hans motivasjon som vil avgjøre resultatet. Hvis han ikke selv forstår hvor mye hasjen påvirker livet hans kan det bli vanskelig, og det er jo å ønske at dere kan få han til å forstå det.
Vi vet ikke om og hvordan dere har snakket med han om problemet, og hvordan han evt. reagerer på det. Uansett kan det være nyttig og ta en ny bekymringssamtale med han. Vi legger med forslag til hvordan en slik bekymringssamtale kan gjennomføres. Før dere har samtalen er det lurt å tenke godt igjennom hva som bekymrer dere, både med hensyn til hans nåværende situasjon og fremtiden.
Som sagt kjenner vi ikke så mye til familiens situasjon og sønnens psykiske helse. Men, det kan jo også være at sønnen deres synes det er bekvemt å bo hjemme uten så mye krav til jobb og ansvar for eget liv. Da kan det også være nødvendig å stille noen krav til han. Være tydelig på at det må skje en forandring, for slik situasjonen er nå er det ikke bra for noen.  Det er sannsynlig at hasjen påvirker hans psykiske helse, og han må derfor ta ansvar og gjøre noe med det. Den enkleste måten for han å få hjelp på er å kontakte sin fastlege. Legen kan henvise han videre til utredning og behandling for rus- og psykiske helse plager.
Vil han ikke oppsøke hjelp eller gjøre noe for å endre situasjonen bør dere som foreldre be om hjelp for å mestre situasjonen. Veiledningssenteret for pårørende har tilbud til pårørende i store deler av landet. De fleste kommunehelsetjenester og sykehus har også tilbud til pårørende.
Du/dere er også velkommen til å ta kontakt med oss for en utdypende samtale. Vi er åpne mellom kl. 11 og 18 alle hverdager.