Slutte med Sobril?

Hei. har tatt sobril 15 mg, 1 pr dag siden sist torsdag (+ av og på 1 2 uker før det). ikke tatt i dag, da jeg er redd for avhengighet. Føler meg veldig urolig i dag. Hva anbefales ? slutte helt ?

Kvinne, 50 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er helt normalt å bli litt urolig når du ikke tar Sobril. Men uro er ikke det samme som abstinenser, og det betyr ikke at du er blitt avhengig. Dersom du ikke ønsker (eller trenger) å fortsette med Sobril, er ofte det enkleste en langsom avslutning av bruken. Du må altså ikke trappe ned, men det kan ofte være enklere på den måten. Det er viktig å konferere med legen din, som kjenner deg og er ansvarlig behandler, om hvordan du skal trappe ned hvis det blir aktuelt.