Samboreren min er glad i å drikke alkohol.

Hei.Jeg og samboeren min har vært kjærester no i snart 9 år.Har 2 barn sammen.Men problemet er at han er alt for glad i alkohol.Drikker så å si hver eneste helg..Å muligens også i ukedagene..Det som er største problemet er at han lyger om det.Så finner jeg tomme øl bokser overalt,ligger slengt i garasjen.Ute gjemt bak huset,vaskerommet osv..Merker det så fort på han når han drikker i det skjulte.. Han går ned hele tiden,så kommer han opp igjen på stuen..Så går det en liten stund,så går han ned igjen.. Så har det skjedd at han har gått på badet å plutselig pusset tennene..(for å få vekk lukta)Når jeg fikk ei vinflaske med ei veninne til julegave,la jeg den i skapet på stua.Jeg drikker ikke,bare en sjeldent gang..så nåe jeg får drikke i gave kan dem ligge lenge urørt..Men da oppdaget jeg en dag at vinen min var tatt av å jeg oppdaget at samboeren min hadde drukket opp flasken å etter det fylt flasken med vann å satt den i skapet.. Jeg har gitt han så mange sjanser nå,prøvd å gjort det slutt.Hver gang sier han at han skal skjerpe seg..Men det varer kanskje 1-2 helger uten alkohol..Så begynner han på igjen.. Jeg veit rett og slett ikke hva jeg skal gjør,er så lei av lygingen og snikingen ..Vi krangler bare om alkohol her i hus.Om drikkingen hans..

Kvinne, 30 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Du opplever tydeligvis din samboers alkoholforbruk som et problem og det at han lyver om det. Slik du beskriver situasjonen fortsetter han selv om han sier at han skal skjerpe seg. Når han allikevel fortsetter kan det tyde på at han trenger hjelp for å klare det. Det er hans ansvar å gjøre noe med det og fastlegen hans kan henvise han til rusbehandling. Det finnes også AA grupper i hele Norge som han kan oppsøke for hjelp. Dere kan også søke om hjelp på familiekontoret der dere bor, og du finner nærmeste familevernkontor på Bufetat sin hjemmeside.
Du ber om råd, og vi forstår at du er lei av løfter som ikke blir holdt og lyving. Er han av en annen oppfatning og bare vil fortsette å drikke er det vanskelig. Da må du nesten velge om du vil ha en tilværelse der partneren din drikker mer enn du er komfortabel med. Det blir kanskje slik at du til slutt må velge om du vil fortsette samlivet med han. Gjør han ikke noe med alkoholproblemet sitt og kanskje ikke egentlig har noe ønske om å drikke mindre, er det dessverre lite du kan gjøre. Han er voksen og du kan jo ikke bestemme over han. Hvis han velger å drikke, må du også ta dine valg utfra det. Siden dere har små barn er det ekstra viktig at barna vokser opp i trygge rusfrie omgivelser.
Du er også velkommen til å ringe til oss på RUStelefonen 08588 for en samtale. Vi har åpent alle ukedager mellom kl. 11 og 18.