Samboeren min er alkoholiker, og har mistet mer og mer kontrollen

Samboeren min er alkoholiker, og i de siste mnd har han mistet mer og mer kontrollen. Han har gjordt og sagt ting som han ikke selv husker. De siste hendelsene er så skamfulle at han har uttalt at han vil gi opp. Han føler at han har ødelagt så mye at han ikke kan rette det opp. Det aller meste kan jo repareres, men det krever en del tenker jeg. Det aller første er at han må hindre én gang for alle å miste kontrollen. Deretter vil han kunne få tilliten tilbake med tiden som hjelp ved at de nærmeste blir trygge på at han aldri mer kommer til å miste kontrollen. Det er veldig åpenbart at han trenger hjelp. Det har han også sagt flere ganger. Men han har fått veldig dårlig hukommelse, og husker aldri noe fra det som blir sagt dersom han har den minste promille. Jeg lurer på hva den rette behandlingen kan være? Jeg tror han kan være villig til en lengre innleggelse (selv om han aldri har hatt profesjonell hjelp). Men det må skje veldig raskt fra når han bestemmer seg. Han trenger en innleggelse umiddelbart for å hindre at han ødelegger livet sitt, forholdet med meg, og at han mister jobben som han har studert hardt i veldig mange år for. Mister han jobben, så tror jeg ikke han orker å leve videre. Er det mulig å få behandling med innleggelse uten ventetid? Hvordan kan jeg ev. finne ut av hvilke tilbud som har kort ventetid? Jeg tenker også at det kan være verdt å ta opp lån for å slippe ventetid ved å benytte en privat aktør, men det tror jeg ikke han går med på selv.

Kvinne, 37 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det er veldig fint at han i hvert fall er delvis inneforstått med at han trenger hjelp. Det aller beste er å snakke med ham om dette når han er edru slik at det kan lages en helt konkret avtale – om legebesøk og om hva han skal be om av legen (legen er den som henviser til behandling). Det kan være lurt om han får følge av deg eller andre til en time for å be om henvisning.
Det er viktig at han ikke gir opp. Det kan være mange skamfulle øyeblikk for en som drikker for mye. Men i de fleste tilfeller vil folk komme seg over slike ting når de har vært edrue en stund og angsten og den dårlige samvittigheten har gitt seg litt.
Du sier at «han må hindre én gang for alle å miste kontrollen.» Det å aldri mer miste kontrollen (eller aldri mer drikke) er det optimale. Men det er også viktig å huske på (for ham selv og andre) at de aller fleste som slutter å drikke, har tilbakefall i blant. Det er nesten ingen som drar i rusbehandling en gang og aldri mer drikker. Det viktigste spørsmålet er for de fleste hva man gjør når man sprekker. Mange behandlingstilbud har ettervern og tilbud om forskjellige tiltak folk kan benytte seg av etter endt behandling. Det er viktig å snakke med dem om dette når han er i behandling.
Når det gjelder jobb, er det mulig å få sykemelding i perioden han er i behandling. Arbeidsgiver får ikke vite hvorfor han er sykmeldt med mindre han forteller det selv.
Ventetider kan variere en god del. Du finner en oversikt over ulike behandlingssteder og ventetider på Helse Norge sine sider.
Du spør hva den rette behandlingen kan være. Når det gjelder hva som er den beste behandlingen, finnes ikke noen fasit på det. Rusbehandling handler veldig mye om relasjon mellom behandler og pasient. Hva slags metode en bruker og hva slags ideologi som ligger til grunn for behandlingen er ofte underordnet. Det viktigste er at pasienten føler tillit til apparatet og menneskene rundt seg.
Du lurer også på om det kan være en idé å betale for dette selv. I utgangspunktet vil det være dyrt å betale for behandlingen selv, og kvaliteten er ikke forskjellig fra den behandlingen det offentlige tilbyr. Mange private aktører har avtale med helseforetak (dvs. staten kjøper plasser av private). Det er generelt liten kvalitetsforskjell på det du får gjennom det offentlige og det du betaler for selv.