Ritalin, Zyprexa og førerkort

Hei,
Går på 120 mg Ritalin å en stk zyprexa 7.5, det har jeg gjort de siste 4 årene, men skal til en ny psykriater for å utredes for ptsd i tillegg til adhd å bipolar. Men absolutt alle jeg har snakka med er at hun alltid er ute etter å ta medisiner fra folk eller true folk med førekortet. Da folk bytta psykriater så tok de ikke førekortet siden medisinen var innafor, men altså hos denne som alle kaller for en livsfarlig heks, så leiter hun etter grunner til å ta medisin eller førerkort.
Siden Ritalin dosen er 120mg så kommer hun garantert til å ta fra meg den.
Jeg vill ikke tilbake til den jeg var før
Jeg begynte på medisiner!
Finnes det grunnlag for å ta medisinen jeg har brukt i 4 år å som fungerer godt på meg.
Må jeg ringe å høre med politiet eller? Vil liksom ha ett håndfast motsvar når hun skal begynne å true meg med førekort å medisiner!
Hjelp
Klem fra nord ☺️

Kvinne, 39 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Du kan fylle helsekravene for førerkort selv om du går på Ritalin, men det er noen forhåndsregler.
Helsekravet er oppfylt etter klar anbefaling fra behandlende lege/psykolog dersom:
– Behandling sikrer kjøreevne.
– Det ikke er samtidig sykdom som medfører økt trafikksikkerhetsrisiko, og det er god kognitiv funksjonsevne.
I tillegg må du være tilvendt dosen du går, ta medisinen i den dosen legen har sagt du skal bruke, og følge behandlingsopplegget for øvrig.
Ved bruk av legemidler som Zyprexa må det i hvert enkelt tilfelle vurderes om legemiddelbruken utgjør en trafikksikkerhetsrisiko. Dette gjelder spesielt ved oppstart, doseøkning og ved kombinasjon av flere legemidler.
Det er også slik at man i enkelte tilfeller og med enkelte psykiske lidelser ikke alltid fyller de generelle helsekravene til førerkort. Dette kan du lese mer om her. Generelt helsekrav til førerkort for alle typer psykiske lidelser og svekkelser.
Leger, psykologer og psykiatere følger et reglement som de er pliktig til å håndheve dersom de vurderer at en pasient ikke fyller helsekravene til førerkort. Vi kan ikke vite hvordan denne psykiateren vurderer din situasjon, men slik vi forstår regelverket er selve medisineringen du beskriver  i seg selv ikke nødvendigvis utelukkende for å kunne inneha førerkortet.
Du kan lese mer om førerkort og ADHD på ADHD Norge sine nettsider.