Redd for å bli avhengig

Jeg er en mann på 80år, har kols grad 4 og lungesarkoidose Har fått resept på sobril 10 mg. og somadril 50 mg og Zoplikone 7.5 mg. Har hittil brukt dette i små doser. Plages litt med angst. Lurer på om jeg skal tenke så mye på avhengighet,da jeg harbra virkning av disse.

Mann, 80 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Alle de legemidlene du nevner er vanedannende, og du vil utvikle toleranse ved bruk over tid. Men hvis du opplever bra virkning, er det ikke sikkert at det med potensiell avhengighet er så viktig all den tid du har god dialog og oppfølging fra legen din.
Det jo ofte slik at legemidler har bivirkninger, og det som må gjøres er å veie eventuelle ulemper opp mot positiv effekt. Det er slikt legen din skal snakke med deg om så dere sammen kan komme frem til en løsning som passer for deg og din helsetilstand.
Vi stusser for øvrig litt over at du får resept på Somadril da dette legemiddelet ble tatt av markedet i 2008.