Prøvde marihuana i går, er det verdt å møte til førstegangstjeneste?

Hei. Var ikke helt opplyst over veien av marihuana og hvor penge det ble i kroppen. Så, så smart som jeg var klarte jeg å prøve marihuana for første gang i går. Problemet her er at jeg skal på førstegangstjeneste allerede på tirsdag!! Er det i det hele tatt verdt å møte? Kommer jo til å gå skeis.

Mann, 18 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Hvor lenge marihuana kan spores på en urinprøve, kommer an på hvor mye av virkestoffet THC du faktisk fikk i deg da du røkte. Dette kan variere ut ifra hvor mye du røyker, styrkegrad og lignende, men i noen tilfeller vil du kunne teste negativt på urinprøver allerede før det har gått et par døgn (vanligvis 4-6 døgn). Det er altså mulig at du vil teste negativt og få komme inn i forsvaret. Det kan være verdt å gi det et forsøk.
Vi vil imidlertid opplyse deg om at dersom det avdekkes ulovlige forhold som er brudd med norsk lov, så kan det opprettes sivil straffesak (bot).