Overdose Paracet

Kan man ta overdose av Paracet 500mg hvis man tar sånn 15-20 piller eller hva skjer, kan man dra på skolen etterpå? Ei venninne av mei sa hu gjord det men tror ikke på det så lurer på hva som skjer og om hvilken skader det har?

Kvinne, 14 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Så store doser Paracet  kan være svært farlig. Symptomene på overdose Paracet kommer sakte. Først vil man kjenne på tegn som kvalme, brekninger og blekhet. Deretter, etter 1-2 døgn, vil man få begynnende tegn til leverskade slik som svært sterke smerter i øvre del av magen. Til slutt,  etter 2-4 døgn, vil lever og nyre kunne svikte, og det er livsfarlig. Om venninnen din har tatt dette, er det viktig at hun søker legehjelp så fort som mulig. Hvis hun ikke ønsker å søke legehjelp, kan du fortelle hva hun har sagt til deg til en voksen, for eksempel dine foresatte eller læreren deres.