Øvelseskjøring og medisinbruk

Hei. Når man går på LAR medisin, ADHD medisin og annet c preparat har jeg da lov å øvelseskjøre med denne personen? Kan oxo nevne at han har hatt lappen tidligere men denne er borte nå.

Kvinne, 34 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Du finner reglene for helsekrav til førerkort i Førerkortveilderen. Det finnes bestemte regler for enkelte medisiner, samt kombinasjon av flere legemidler som påvirker kjøreevnen. Det er også bestemte regler for Lar-behandling og helsekrav til førerkort. Det enkleste er ofte at vedkommende selv spør legen sin om han kan kjøre med den kombinasjonen han tar.
Vi vet ikke hvorfor vedkommende mistet førerkortet, men det kan jo også være forhold rundt dette som gjør at vedkommende ikke har lov til å kjøre.